|
Natalija Šeruga Golob: Iz Zbirke W. B.: Zapisnik o istem poskusu z dne (…), p. o. (poskusna oseba) Avgusta, Objavljeno 29. oktobta 2023
Zapisnik o istem poskusu z dne (…), p. o. (poskusna oseba) Avgusta Čas, ki brez predaha ustvarja prelepe abstraktne podobe, je moj večni in težko ulovljiv tekmec. Slike so beležke poskusov, v katerih se poskušam približevati temu izvrstnemu ustvarjalcu. Med svojim delom v zadnjih letih sem kot neurejen otrok iz Benjaminove Enosmerne ulice – Vsak kamen, ki ga najde, vsaka utrgana roža in vsak ujeti metuljček mu že pomeni začetek zbirke, in vse, kar sploh poseduje, je zanj ena sama zbirka. Ta strast kaže na njem pravi obraz, strog indijanski pogled, ki pri antikvarcih, raziskovalcih, ljubiteljih knjig plamti samo še skaljeno in manično. […] je lovec. Lovi duhove, katerih sledi je zaslutil v stvareh; med duhovi in stvarmi minevajo leta [...] Življenje poteka kot v sanjah: ne pozna nič stalnega; vse, kar se mu zgodi, je samo srečanje, vse se mu samo pripeti. Njegova nomadska leta so ure v sanjskem gozdu.[1] V lovu sem prepletala naključja, slikarski metjé in tradicijo.[2] Tradicije nisem uporabljala kot ponavljanje že ustvarjenega, ampak širše. Tradicije, pravi T. S. Eliot, ni mogoče podedovati, ampak si jo moramo pridobiti. Vtisi različnih velikanov vseh vrst duha, ki so bivali pred mano, so tako neogibno naloženi v meni. Med delom sem tako medij kot tudi osebnost, v katerih se vtisi in doživetja združujejo na posebne in nepričakovane načine. Vpletenost duha velikega misleca preteklega stoletja Walterja Benjamina v moje delo je tako neizbežna. V teh poskusih prihajajo do veljave prostorski in časovni razmahi. Versailles mi ni prevelik, večnost zame ne traja predolgo in Palazzo Contarini Polignac je moj dom. Vračanje časa me je udomačilo. Misli o smrti so nežne, tančice in čipke dobijo smisle in pomene. Če se želimo približati skrivnostim […], moramo razmisliti o Ariadnini niti. Kakšna sla v golem aktu odvijanja klobke! In ta sla je v tesnem sorodu s slo po zadetosti, kakor tudi s slo po ustvarjanju. Gremo naprej. Ob tem pa ne odkrivamo le zavojev votline, kamor se previdno podajamo, temveč uživamo to radost odkrivanja le na temelju tiste druge ritmične blaženosti, ki obstaja v odvijanju klobčiča. Takšna prepričanost o umetelno navitem klobčiču, ki ga odvijamo: ali ni to sreča […]. [3] Natalija Šeruga Golob Opombe:
. . . Iz Zbirke W. B.: Zapisnik o istem poskusu z dne (…), p. o. (poskusna oseba) Avgusta
Pogovori o umetnosti: Natalija Šeruga Golob Objavljeno 11. decembra 2023
Iz zbirke W. B. Delo za razstavo Iz zbirke W. B. je sestavljeno iz več manjših slikarskih del, ki jih povezuje slikarski koncept in je rezultat strastnega lova za neznanim. V slikarskem konceptu dojemam čas, kot izvrstni in težko ulovljiv tekmec, kreator abstraktnih vizualnih podob. Moje slikarsko delo je iskanje ravnovesja med naključjem materialov na eni strani, vso preudarnostjo slikarskih veščin, znanj, obrti, ki jo premorem in fuzije v meni živečih podob, misli različnih velikanov vseh vrst duha, ki so bivali pred menoj in so neizogibno naloženi v meni, v nas. Med ustvarjanjem sem naključje, tudi naključje slikarskega materiala, prepletala z vsem, kar so veliki duhovi ustvarili pred menoj. To kot misel, podoba, zvok prebiva v meni, v nas. Vpletenost dela in duha velikega misleca preteklega stoletja Walter-ja Benjamin-a v moje zadnje ustvarjalno delo je tako neizbežno. Vedno me je privlačilo neznano in skrivnostno, zadnjih dvaindvajset let smrtno zares. Smrt je v posameznikovem življenju čas in prostor neznanega, vrata v nerazumljivo, v nedoumljivo, v nerazložljivo, v skrivnostno. Smrt kot absolutna točka neznanega je središčna točka iz katere izvira in se kot vrtavka vrti moje ustvarjalno delo. Otroškost, ki se je v moje delo tiho priplazila v zadnjem času, je navdušenje nad otroškostjo duha, ki jo lahko najdem tudi v nepremaganem plamenu v kakem starem očesu ....[1] Otroškost kot samo vrteče kolo, popolna osredotočenost in predanost temu kar nas zamamlja, brez razmišljanja o izgubi ali dobitku. To je čistost duha, večnost trenutka, ki je sposoben stvari spoznavati na novo, ki ni okužen, ki je osredotočen in zmožen interpolirati v neskončno majhnem in bizarnem. Čas, kot ustvarjalec, je moj večno neulovljiv tekmec, ki brez predaha ustvarja abstraktne vizualne podobe. Natalija Šeruga Golob
Opombe:
Vestibul, lahko tudi votlina notranjega ušesa[1] (english) Kaj pomeni uspeti v življenju, če ne to, Dolgo so se v meni nalagali glasovi, da sem jih končno prepoznala kot glas, ki sem ga že poznala. Sveti čas v samoti je potreben, da ostriš notranje uho ter uideš povprečju vsakdana. Brez njega ni vstopa v kraljestvo umetnosti, v knjige in slike, ki jih nato požiraš skupaj s kruhom. Obrok, ki je kot ljubezen, kot igranje in kot molitev, početje brez previdnosti, vnaprejšnjega premišljevanja in razlaganja. Vso to območje duha, mnogo kasneje dosežejo prevajanja in interpretacije. Med dolgim čakanjem sem izvedela, da je vzpenjanje le vzpenjanje k počitku, da je smeh v slačenju do kosti in da je največje izobilje v samoti. Vmes je nastajalo razstavljeno delo, Vestibul. Bilo je ustvarjeno v odkrivanju daljnosežnega in blagega sveta pokojnih. Po poteh, kjer sem stopala, je bil prav ta svet veliko bolj sijoč od tistih drugih, postavljenih kot paše za oči. V svetu pokojnih sem se brez strahu in čisto zares igrala, brez dobitka in tudi brez izgube. Prežeta s hvaležnostjo za vse te nežne odmike s krili in repom, ždim v prežgani spokojnosti. Tiha predaja, ker v meni domuje edina ovira, sidro, stokrat prekleta veriga in kletka. Pri igri sem bila zares le posrednica, katalizator ali medij,[3] zaslepljena z željo da gugalnica zaniha v največji amplitudi. Svojo zalogo strasti, misli, občutkov, podob, spominov in impresij sem prekuhala, prebavila in nato izločila. V tem procesu nikoli nisem sama; vpeta sem v neizogibna duhovna razmerja z velikani umetnosti vseh vrst. Sedanjost in hkrati vse, že ustvarjeno simultano prebiva v mojih kosteh. Prebavljanje je fuzija v kateri nastaja povsem nova, še neznana kombinacija. Elementi, ki vstopajo v reakcijo so vsa moja zaloga vseh vrst (misli, podob, izrazov …), ki se združijo v eno obliko, v povsem novo spojino. In vrednost ustvarjenega dela je, če sploh, da je najmanj podobno čemurkoli, da je podobno ničemur. Napredek je zato kontinuirano izginjanje mene, moje zaloge. V delu Vestibul nisem ničesar iskala, bila sem katalizator in moj duh je bil le receptor za zalogo vseh vrst. Inventura je nesmiselna, saj se je zaloga pretopila v nekaj povsem drugega. Vse to je preveč nepravih besed za priklic trenutka, ki ga je Walter Benjamin že natančno opisal:
Saper vedere.[5] Natalija Šeruga Golob
Opombe:
. .
SALVE REGINA III (english) Pismo vam, ki nas z neslišnimi koraki spremljate povsod Vse to okrasje in praznovanje, ljubi, ki ste nemo in gosto navzoči, od zmeraj v oporo, je vam v čast. Odlepljenim od časa in od tega prostora. Moje praznovanje (slikarsko početje) je gradnja mostu k vam in slikarski material je gradnik. Običajno je moje stremljenje boleče banalno, takrat rušim in podiram. Včasih, zelo redko, mi v tišini ateljeja vendar uspe in sem vam blizu; in takrat je lepo in strašno. Rilke zapiše: “... a recimo, da bi me eden od njih / kar na lepem objel: skoprnel bi ob njem, / ki biva močneje. Kajti lepota je le / strahotnega ravno še znosni začetek …” (Rainer Maria Rilke: Devinske Elegije – Prva elegija, prevod Kajetan Kovič, Mladinska knjiga 1988).
Zame edino mogoče je slikarstvo, ki temelji na pradavnem in večnem v vizualnem ustvarjanju. Slikanje je ritual;[1] most med realnim in transcendentnim. Zgolj praskanje po površini me dolgočasi in v retinalnem[2] slikarstvu nikoli nisem bila zares doma. Moje usmerjeno in zmedeno slikarsko delo v ateljeju je pot preko znanega v neznano, v odprto. Slikarstvo, ki je trdna gradnja mostu k vam, nemo navzočim, je tudi stremljenje in borba brez jasnega cilja in zaključka, je ouroboros (uroborus),[3] kjer retinalno in zavestno požira svoj rep, neretinalno in nezavedno.
V izobilju—samoti šivam slikarsko platno z vidnimi šivi na kovinski podokvir. Tako vzbujam pradavno in staro. Sem daleč nazaj, šivam živalske kože za oblačilo kot zavetje, za varnost pred mrazom, pred zunanjim svetom. In sem hkrati zdaj, šivam platno, ki je moje zavetje pred površino vsakdana. Vsakič znova in illo tempore.[4] V izobilju—samoti negujem slikarstvo, ki se sklada s temeljno strukturo sveta, v kateri je transformacija stalnica in smrt nepogrešljiva za tek in ravnovesje. Smrt kot pogoj ponovnega začetka. Odkar pomnim, se osredotočam na čas, minevanje in razkroj. Tega ne upodabljam le kot motiv, v zadnjih letih postaja čas, minevanje, razkroj del moje slikarske prakse. Tehnologijo slikanja dobesedno prežemam s časom, koncem, uničevanjem. Ko slika doseže določeno stanje, a še ni končana, jo hočem potisniti dalje, bliže vam, nemo navzočim. A tega ne zmorem z zavestno voljo. Vse deluje žalostno poceni. Ostane mi le upanje in vera v (po)moč materiala. Plast barve (pigment in vezivo), ki jo nanesem na že (še ne) končano sliko, mi odpre vrata in pokaže pot dalje. Sliko skoraj v celoti pokrijem s plastjo barve, ki jo nato odstranjujem na način, da material sam odkrije ali zakrije določene dele slike. To je korak, ki ga lahko naredim v temi ali miže, saj ga ne morem kontrolirati. Korak ponavljam, dokler me slika ne preseneti, da osupnem, otrpnem in me »oblije kurja polt«.[5] Vzbudi se občutenje mysterium tremenduma[6] in numinoznega.[7] To je pot, ko vem, da slika postaja bolj prava. Naključje materiala ustvarja globlje, bolj temeljno in bliže vam (nemo navzočim), kot sem si jaz sploh želela. Za sliko je zmeraj usodna odločitev, kaj lahko naredim s čopičem in s svojo voljo in kaj naredi naključje materiala. Uničenje in izginjanje podobe je prisotno skozi življenje vsake slike. Toda v procesu slikanja sem lahko jaz tista, ki skrčim ta čas. Sliko potiskam naprej v čas, bliže koncu, bliže smrti. Transformacija in uničenje ni le odgovor na: kaj je naslikano, temveč tudi odgovor na: kako je naslikano. Zavestna pospešitev časa v življenju slike je moje veselje. Na slikah tako ustvarjam minulo prihodnost v sedanjosti. V izobilju—samoti se čas odlepi tudi od mene. Sem punčka, ki v zemljo na vrtu pokopava sličice na papirju. Kopljem jamice in vanje polagam barvne lističe, jih prekrivam s koščki razbitega stekla in zakopljem. Nekaj prelepega je v zemlji, pokopu. V izobilju—samoti, na tleh ateljeja, sem tudi odrasla ženska, ki iz slikarskega materiala izkopljem slike. Nekaj prelepega je v zemlji, pokopu, in illlo tempore. Ni mistike,[8] Natalija Šeruga Golob
Opombe:
NATALIJA ŠERUGA GOLOB: SALVE REGINA III
Natalija Šeruga Golob o svojem delu, prepis avdio-video posnetka (english) Salve Regina je slikarsko delo, ki ga pletem nekako zadnja tri leta. To je tretja v nizu razstav Salve Regina. Tokratna postavitev v Mestni galeriji Nova Gorica mi je odprla vrata nekam drugam in komaj čakam, da spet začnem z delom v ateljeju. Vizualno in verbalno se nikoli povsem ne prekrijeta in moje govorjenje lahko da vodi, nekam drugam, kamor vodi delo Salve Regina. Pa poskusimo. Če je razmišljanje tkanje niti, lahko rečem, da je moja prva nit misel teoretika sodobne umetnosti Jamesa Elkinsa. Ta postavi drzno tezo, da niso pomembne misli in besede o slikah, ampak so pomembne misli in besede v procesu nastajanja dela, v procesu slikanja. To je ena nit, ki zagotovo tke moje delo Salve Regina. Druga nit je z menoj že od zmeraj in sem jo artikulirala v nedavnem srečanju z mislecem Walterjem Benjaminom. Walter Benjamin govori v svojem delu o avri slike. Še bolj kot avra slike pa me pritegne razmišljanje, da slika nikoli ni bila namenjena simultanemu gledanju množice gledalcev, ampak je bila namenjena enemu ali zgolj nekaj gledalcem hkrati. Do prve krize slikarstva, konec 19.st, so bile slike pretežno v cerkvah, samostanih in na dvorih, torej ne vsakemu in nikakor ne zmeraj na ogled. To je druga nitka. In nato glavna nitka. Morda izhodišče: to je zagotovo otroška jeza, danes žalost in predaja. Brezkompromisna predaja veliki sili, ki neprenehoma daje in jemlje. Kot karusel v videu Salve Regina nas frcne iz tega vrtiljaka na katerem smo tako in tako kratek čas, ravno ko se ji zdi. Z meni ljubim pesnikom Walt Whitmanom ji pojem hvalnico. Hvalnico smrti. Sledi nitka pokopališč. Zadnja leta največ lepote, strašanske lepote, ki je več kot lepo, najdem na starih pokopališčih velikih mest. In ta lepota, ki ni zgolj lepota in je nekaj več, se vžge vame in gre z menoj v atelje. V to nitko štejem tudi meni nujne pogoste vrnitve v Benetke. A meni najljubša nitka so barvice. Slikarski pigmenti mi omogočajo, da nekaj kar ne uspem z rokami, z glavo, z zavestno voljo, material skupaj z naključjem spelje globje in mnogo bolje, kot sem si sploh upala predstavljati. To so nitke mojega razmišljanja. Zagotovo jih je še več. Zakaj naslov Salve Regina. Besede najprej zvenijo in šele nato pomenijo in Salve Regina mi najprej zelo lepo zveni in pomeni natančno to, kar sem iskala. Lahko rečem pozdravljena ta sila, ki ji Walt Whitman poje hvalnico, hvalnico smrti. Salve Regina je hvalnica. Razstava Salve Regina je sestavljena iz več delov. En del so slike, ki jih imenujem Pregrinjala, to so velike zašite slike, drugi del so majhne slike, ki jih imenujem Ogledala. Pri njih velja rek: »nikoli ne reči nikoli«, saj so narejene na klasičnem, današnjem, zame banalnem lesenem podokvirju. Ampak že, ko sem imela te majhne formate napetih platen (13 x18 cm) v roki sem vedela, da to ni slika, ki bi jo obesila na steno, ampak je slika, ki bi jo želela položiti na srednjeveški bralni pult ali na staro cerkveno »pruko«. Te klopce, pulte, »pruke« je izdelal po mojih navodilih moj oče. Spominjajo na nekaj, na kar pač spominjajo. In na njih so položena te majhne slike. Nastale so po enakem ključu kot velike slike. A velikost pogojuje način dela. To je o teh slikicah. Nastale za Salve Regino III so tudi dela na platnicah starih knjig, narejena z voskom in pigmenti. Na razstavi so razstavljene v praznini, na belih rjuhah. Ta mala dela so začela nastajati 2013 in sem jih uspela zaključiti poleti 2018. Tudi stare knjige so ena izmed mojih nitk. Del postavitve Salve Regina je tudi video Salve Regina. Video sem posnela nekega lepega jesenskega dne na osrednjem mestnem trgu v Palmanovi, posutim z belim peskom in nad njim je bilo tisti dan zelo svetlo belo nebo. Ko sem iskala otroška igrišča s karuselom (lahko bi bila tudi to ena nitka) ga nisem našla a potem v nekem trenutku, sem mimogrede lahko posnela ta video s karuselom (danes imamo telefone s kamero neprenehoma s seboj). In je ponovno naključje. Ko nekaj iščeš in na silo hočeš, stvari pač ne pridejo. Toda brez tega, da iščeš in hočeš tudi naključja ni. Sem slikarka, torej klasična slikarka. In že zelo zgodaj sem dojela da klasičen lesen podokvir kot nosilec za sliko ni zame. Tako sem že pred 20 leti ali celo več iskala nek nosilec, ki bi me asociiral na nekaj starega, ki bi mi vzbujal občutja starega in pradavnega. In v trenutku, ko začnem šivat platno, sem 40000 let nazaj. Sem v nekih davnih časih in delam zavetje, šivam zavetje. Tako kot sem pred 40 000 leti šivala zavetje pred mrazom in divjimi živalmi, danes šivam zavetje pred banalnostjo vsakdana. In ta nosilec me preden karkoli začnem odpelje stran, da lahko stopim naprej. Ponavljam, da se vizualno in verbalno nikoli povsem ne prekrijeta in v slikarstvu mi je pomembno kaj in kako je narejeno. In kaj je vidno. Res je da se na slikah pojavlja figura, ki se ves čas spreminja. Takšna kot je sedaj, na teh slikah, je posledica brce, pred leti, ko sem bila najprej jezna in besna, na komentar da je figura na mojih slikah shematična. In na koncu ugotovila, da mogoče ta jeza in bes izvirata iz notranjega spoznanja da figura v tisti fazi res ni bila najboljša in sem nato vztrajno delala na njej. Ponovno ponavljam, da je material tisti, ki naredi figuro boljšo... Material in naključje jo naredita.
CRÉDO* (english) * Crédo sem zapisala za potrebe moje razstave (SALVE REGINA I, 2018), Sem slikarka. Zadnja leta razvijam slikarski model, ki se sklada s temeljno strukturo sveta, v kateri je transformacija stalnica in je konec pogoj ponovnega začetka. Slikarski model, ki ga razvijam temelji na pradavnem in večnem v vizualnem ustvarjanju. Slikanje mi pomeni ritual, most med realnim in transcendentnim. Ritual kot standardizirano, ponovljivo vedenje, ki me poveže s pojmom transcendentalnega. Če predpostavljam delitev realnega in imaginarnega sveta na dva pola: sveto in profano (kot dve absolutno različni resničnosti) mi ritual ustvarjanja predstavlja most med tema dvema svetovoma. Umetnost je stvar duha in njeno poslanstvo je približevanje smislu življenja. Ni mistike, sem davno tega blasfemično zapisala v slikarski dnevnik. Mysterium velja za začudenje nad nadnaravnim, iracionalnim. Misteriozno je tisto, kar je in ostane vseskozi in v vsakem primeru nerazumljivo. (O čemer ne moremo govoriti, o tem moramo molčati. / Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss schweigen. - Ludwig Josef Johann Wittgenstein) Temeljnih filozofskih resnic se lahko le dotaknemo, le nakažemo, jim zgolj prepustimo prostor, v katerem se naselijo ter se razkrijejo same od sebe. Zato se mističnega kot temeljne struktura sveta le dotaknem in prepustim prostor, da se razkriva samo. Vizualni in verbalni jezik se nikakor in nikoli povsem ne prekrijeta. S tem ko svet razkosamo na razne metajezike jezike, ga približno definiramo in spoznavamo ter se približujemo spoznanju sveta in s tem spoznavanju samega sebe. Slikarska platna z vidnimi šivi šivam na kovinski podokvir. S takšnim nosilcem slike želim vzbuditi asociacije na staro, pradavno, arhaično. Od kar pomnim se v delu osredotočam na čas, minevanje in razkroj. Tega ne upodabljam kot motiv, temveč postaja v zadnjih letih del moje slikarske prakse. Tehnologijo slikanja dobesedno prežemam z uničevanjem. Svoje slike prekrivam s »pepelom« - mešanico belega (PW6) in črnega pigmenta (PBk7) ali z »zemljo« - zemeljskimi pigmenti (α-FeOOH). Barvo nato odstranjujem na način, ko prepustim materialu, da sam odkrije ali zakrije dele slike. Ta korak uničenja oz. izginjanja podobe, običajno a zagotovo, naredi čas. Zadnja leta sama, z zadnjim slikarskim posegom, preuredim čas, ga skrčim, pospešim in skoncentriram v slikarski postopek. Minevanje, preobrazba ni le odgovor na »Kaj je upodobljeno?« ampak tudi odgovor na »Kako je upodobljeno?«. Na slikah tako ustvarjam minulo v sedanjosti. Natalija Šeruga Golob, 2018
Natalija Šeruga Golob na svoji razstavi Salve Regina v kleti Minoritske cerkve, 2018
Kjer so vsi, mene ni* * Intervju z Natalijo Šeruga Golob - za Večer je spraševala Melita Forstnerič Hajnšek Z avtorico po njeni razstavi Salve Regina v kleti Minoritske cerkve v Mariboru – predstavlja se tudi v Kibla Portalu na razstavi del študentov Metke Krašovec Prisotnosti V kleti Minoritske cerkve Lutkovnega gledališča Maribor gostuje do 2. junija razstava Umetnostne galerije Maribor Salve Regina akademske slikarke Natalije Šeruga Golob (letnik 1971). Med arheološkimi najdbami je na ogled dvaindvajset slik večjega formata iz cikla Pregrinjala, 40 miniaturnih slik Ogledala in video Salve Regina, sestavni del razstave je tudi glasba Arva Pärta ter esejistično delo Vodno znamenje ruskega pesnika in pisatelja Josifa Brodskega. Slikarka v katalogu zapiše: "Vse to okrasje in praznovanje je tebi v čast. Za takrat, ko se vrneš v znano, ko se razsipaš nazaj v čas." In nadaljuje z daljšim odlomkom iz eseja Brodskega, v katerem avtor opisuje obisk neke beneške palače, hodnike polne ogledal ter prelomni trenutek, ko namesto sebe v ogledalu zagleda črni nič, globok in vabljiv, nemara naslednji hodnik. Povezava razstave z Benetkami se nadaljuje v naslovih slik. Vse razstavljene slike nosijo imena beneških cerkva. Kustosinja razstave je Nataša Juvan. Sprehod z avtorico po minoritski kleti je zanimiv vpogled v njeno ustvarjalno prakso. Slikarka se hkrati predstavlja tudi na skupinski razstavi študentov Metke Krašovec v Kibla Portalu, saj sodi v druščino velike, pravkar preminule slikarke.
"Spomnim se je po obiskih v ateljejih akademije, ko je vedno hotela več in bolje, kot smo naredili. Danes smo vsi preveč, prehitro zadovoljni in nekritični. Najbolj mi je ostala v spominu njena disciplina, natančnost opazovanja, doslednost. Študij pri njej je bil zame osvobajajoč."
"Da, toda na gimnaziji so bile zame takrat pomembne slikarske delavnice, ki jih je vodil akademski slikar Rudi Uran. Bil je odločilen za to, da sem šla na slikarstvo. Sprejemne izpite na akademijo sem delala štirikrat, v četrtem letniku pa sem dobila študentsko Prešernovo nagrado. Bila sem neposlušna, samovšečna, trmasta, preveč samosvoja. Medtem sem v Mariboru končala še štiri letnike likovne pedagogike. Po diplomi sem se vpisala na podiploski študij pri Bojanu Gorencu, ki mi je dal občutek za metafiziko v slikarstvu, vedenje o tem, da je nekaj za vidnim. On ni gledal slike zgolj retinalno, vizualno. Danes, skoraj že dvajset let po akademiji, na moje delo vpliva predvsem življenje z možem, akademskim slikarjem Milanom Golobom, in njegova brezpogojna nekompromisna osredotočenost na slikarstvo. Danes vem, da je brez metafizične vsebine, brez substance, vse samo praskanje po površini. Čutim, da stojim na ramenih slikarskih prednikov. V mojem tabernaklju je zraven meni ljubega nakita razglednica z reprodukcijo Zbora članov Kraljeve akademije za slikarstvo in kiparstvo 18. stoletja. To stanje na ramenih prednikov razumem kot zapis vseh dosežkov in znanj v svojem telesu. Kot slikarka se ne navdihujem od drugih slikarjev. V nekem intervjuju je Marcel Duchamp dejal, naj slikar raje išče navdih v literaturi ... Razmišljam tudi o tem, da je do Édouarda Maneta slikarstvo temeljilo na religiji ali literaturi, kasneje z impresionizmom pa postane zgolj retinalno, vizualno. Kam je šel duh, metafizika?"
"Slike na steni niso dobro funkcionirale niti jih nismo smeli obešati na arheološko zaščitene objekte v kleti Minoritov. Dodali smo kovinske stebre itd., v Lutkovnem gledališču Maribor so mi pri tem zelo pomagali, res so se izkazali. Tudi s kustosinjo Natašo Juvan iz UGM sva odlično sodelovali pri postavitvi. Moja začetna vizija je bila postaviti razstavo v neformalnem, nekonvencionalnem galerijskem prostoru in Simona Vidmar iz UGM je predlagala prostor v kleti Minoritske cerkve. Slikarska platna z vidnimi šivi šivam na s starimi cunjami oviti železni kovinski podokvir. Pri tem delu imam na koncu krvave prste. S takšnim nosilcem slike želim vzbuditi asociacije na staro, pradavno, arhaično. Odkar pomnim, se v delu osredotočam na čas, minevanje in razkroj. Tam, kjer so vsi, mene ni. Potrebujem metafizični prostor in čas in ko šivam, si ustvarjam oboje, prvinski in arhaični vstop v sliko. Vseskozi imam pred očmi jamske slikarije izpred 30 tisoč let, ko je bil slikar sam, praktično v temi in ni delal za občinstvo. Komuniciral je s tistim onstran. Delal je z zemeljskimi pigmenti in tudi sama delam z njimi, seveda jaz uporabljam še druge pigmente, pigmente našega časa. Napeto slikarsko platno na lesen pravokoten podokvir se mi zdi preveč instantno, preveč splošno, univerzalno. Potrebujem nekaj starožitnega in prvinskega in to je moje šivanje okvirjev."
"Ne zbiram naslova jaz, zbere ga vedno neko naključje. Imam seznam beneških cerkva in po naključju izberem ime cerkve ter z njim poimenujem sliko oziroma naključje izbere ime. Tudi naslov razstave Salve Regina je prišel k meni po naključju, z glasbo Arva Pärta. Ta naslov je prišel, ko so bile slike končane in preden sem prebrala, da je minoritska cerkev Marijina. Temeljnih filozofskih resnic se lahko le dotaknemo, jih le nakažemo in jim zgolj prepustimo prostor, v katerem se naselijo ter se razkrijejo same od sebe. Zato se mističnega kot temeljne strukture sveta le dotaknem in prepustim prostor, da se razkriva sam. Vizualni in verbalni jezik se nikakor in nikoli povsem ne prekrijeta. S tem ko svet razkosamo na razne metajezike, ga približno definiramo in spoznavamo ter se približujemo spoznanju sveta in s tem spoznavanju samega sebe. 'O čemer ne moremo govoriti, o tem moramo molčati', pravi avstrijski filozof Ludwig Wittgenstein."
"Oboje gre hkrati. Kako je nekaj upodobljeno in kaj je upodobljeno, je enako pomembno. Na slikah ustvarjam minulo v sedanjosti. Minevanje, preobrazba ni le odgovor na 'kaj je upodobljeno', ampak tudi odgovor na vprašanje 'kako je upodobljeno'. Tehnologijo slikanja dobesedno prežemam z uničevanjem. Svoje slike prekrivam s 'pepelom' - mešanico belega in črnega pigmenta ali z zemeljskimi pigmenti. Vezivo je akrilno mat. Barvo nato odstranjujem na način, ko prepustim materialu, da sam odkrije ali zakrije dele slike. Ta korak uničenja oziroma izginjanja podobe običajno, a zagotovo, naredi čas. A zadnja leta sama, z zadnjim slikarskim posegom, preuredim čas, ga skrčim, pospešim in skoncentriram v slikarski postopek."
"Ko je Moderna galerija v Ljubljani izbrala slovenske slikarje za stalno zbirko Imago Mundi Luciano Benetton Collection, sem prvič naredila sliko zelo malega formata 10×12 cm. Vsa dela v zbirki so tega formata. S to sliko so se mi začeli odpirati mali formati. Včasih je zunanji pritisk koristen, da presežeš svojo omejitev in predsodek. Osemnajst let nisem delala na klasični podokvir, a sem vendarle sprejela povabilo za delo na klasičnem majhnem pravokotnem formatu. Slike Ogledala sem že med delom videla, v položaju, ki spominja na branje knjige ali pisanje na mizi oziroma pultu stoje. Zato so Ogledala položena na visoko mizo in ne obešena na steni. Tako kot velike slike Pregrinjala in tako kot video tudi slike Ogledala odpirajo še neka druga vrata. Hočejo povedati še nekaj drugega kot velike slike."
"Video Salve Regina sem posnela nek jesenski popoldan na osrednjem trgu v italijanski Palmanovi. Trg je bil prazen, skoraj brez ljudi, nebo nad mestom svetlo, na tleh svetel pesek in svetle fasade hiš ... Na trgu je bil delujoč cirkus in karosel z otroškimi konjički, skoraj brez obiskovalcev. Zame nekaj nezemeljsko lepega in privlačnega, in takrat sem posnela kratek video. Na razstavi je napis na steni ob videu vprašanje gledalcu: 'Ali slišiš zvonjenje pradavnega, ropotanje in otroški svet svojih prednikov?' Video prinaša krožno, neprekinjeno gibanje in lahkotnost celotni postavitvi. Slike so ob sebi potrebovale nekaj povsem drugega, druga vrata. Tudi otroški leseni konjiček ima posebno vlogo na razstavi in v mojem življenju."
Natalija Šeruga Golob v atejeju, 2016
INTERVJU Z NATALIJO ŠERUGA GOLOB* * Za Kunstwirk je spraševala Maja Škerbot - Radenci, 14. julij 2016.
Da, srečna sem, zato ker sem že davno izbrala umetnost kot način preživetja. In srečna sem, da sem bila rojena v prostoru in času, ki mi to dopušča. Imamo možnost, da se ukvarjamo in večino časa svojega življenja preživimo z umetnostjo, z dejavnostjo, ki daje odgovore na vprašanja o smislu življenja. Mislim, da je naš prostor in čas v veliki meri dobrohoten do umetnosti, jo dopušča in celo podpira. Življenje je zmeraj večje, resničnejše, bujnejše v družbi z umetnostjo.
Profesionalna umetnica zame pomeni, da večino časa in večino koncentracije, usmerjenosti porabim za svoje ustvarjalno delo. Raziskovanje, odkrivanje neznanega pa je predpogoj vsakega profesionalnega ukvarjanja s čimerkoli.
Profesionalni umetnik v Sloveniji je sicer obkrožen z določenimi kulturno - topografskim okoliščinami, toda smo Evropa leta 2016. Trenutne okoliščine v Sloveniji so zmerno prijazne, profesionalnih umetnikov je veliko. Mnogi imamo podporo države, teče nam delovna doba, zavarovanje in včasih celo od države prejmemo denarne žepnine. Res pa je tudi, da v Sloveniji ni nikakršnega umetniškega trga, v ljudeh ni kolektivnega spomina na življenje z umetnostjo.
Verjetno so razlike med različnimi načini (energijami) pristopa k čemurkoli, tudi ustvarjanja. A menim, da to ni toliko stvar biološkega spola kot je stvar energij in substance ustvarjalca. Verjetno obstajajo ženske ustvarjalke z moškim pristopom in moški ustvarjalci z ženskim pristopom. Razliko med pristopoma vidim bolj kot določen, načrtovan, premišljen vstop v proces ustvarjanja in nasprotje temu odprt, razpršen vstop v delo. V umetnosti (slikarstvu) so pravila in je hkrati kršenje vseh pravil, verjetno je podobno s pristopom, ki definira prvi korak in nato naslednjega in naslednjega… Različni pristopi, koraki v procesu dela se prepletajo.
Razlike pogojene s topografijo so v vseh dejavnostih. Dobro je, da se ustvarjalci, ki so odvisni od drugih ljudi, določenih infrastruktur in institucij, ki le to potrebujejo za svoje ustvarjalno delo, tega dovolj hitro zavejo in izberejo svoje primerno življenjsko okolje, da kasneje niso kot riba brez vode. Na srečo sem dovolj hitro vedela, da vsega tega ne potrebujem za svoje delo, potrebujem le prostor, atelje in vrt, kjer sem Maria Antoniettta (me dogajanje zunaj ne zanima). Čutim predvsem prednosti miru in odmaknjenosti.
Umetnost je stvar duha in njeno poslanstvo je približevanje smislu življenja. Umetnost zmeraj reflektira, je odraz časa, družbe, situacije, če to hočemo ali ne. Aktualni čas, situacija, tako in tako zmeraj reflektira v umetnosti. Že izbira medija, tehničnih pripomočkov, materialov vse to je reflekcija časa v umetnosti. Nikakor mi ni blizu širjenje polja umetnosti v različna znanstvena področja in prisvajanje dosežkov iz sociologije, biologije, ekologije, medicine .... Dosti preveč površno in lahko se mi zdi, ko se znanstveni dosežki iz različnih področij znanosti le »umetniško« aranžirajo in potem skoraj kot ready made postavijo v galerijski prostor. Od Marcel Duchampa je sto let. Easy come easy go.
Zmeraj me je zanimalo transcendentno in umetnost je zame približevanje smislu življenja.
Klativa zvezde z neba, pravi moj mož, slikar Milan Golob. Edino pravo, edino možno, edino smiselno v mojem življenju se mi zdi loviti dneve v ateljeju, ob odkrivanju neznanega.
Postavitev slik mi je zadnje čase v veliko veselje. Postavitev jemljem kot samostojno delo. Ne želim povedati tistega, o čemer govorijo slike. Postavitev nastane kot fuzija prostora in slik. Nekaj časa vnaprej vem, kje bo naslednja postavitev. Tako že v mislih, oblikujem postavitev z zavestjo, da ima vsak prostor svojo moč, s katero deluje na obiskovalca. Ob postavljanju, ko se srečajo slike in prostor zmeraj nastane nekaj povsem drugega, kar si nisem zmogla zamisliti, predstavljati vnaprej. Končna postavitev tako nastaja na licu mesta, dodajam stvari, jih oblikujem in jih postavljam na svoja mesta. Zato potrebujem in si želim čas za postavljanje.
Motivi so običajni (pokrajina, telo (okostje), drevesa, ornament, ladja). Bolj kot kaj upodabljati se ukvarjam z vprašanjem kako upodabljati… Torej manj pomembno se mi zdi kaj je upodobljeno, kot kako je upodobljeno.
Splet je samostojen medij. Splet nikakor ni tovornjak, ki pač prevaža tovor (slike). Splet deluje na naše možgane (telo) drugače kot materialne stvari. Samo prikaz slik na zaslonu me v nekem trenutku več ni bil dovolj. Splet mi danes omogoča razpršen, nepregleden, lahek dostop do informacij. Le teh nikakor ne bi dobila v knjižnici in moji bližini, morda je tudi to ključ do izbire besedil za spletno stran.
Že ob koncu študija sem vedela, da pravokotna, običajno napeta slikarska platna niso primeren temeljnik za moja iskanja. Po veliko neuspešnih poskusih sem našla rešitev v prišitih platnih, na katera slikam že več kot 15 let. Priprava takšnega slikarskega temeljnika je zamudna in fizično naporna, ampak zame predstavlja edini možen, ritualni vstop v naslednje slikarske korake. Nit, platno, šivanka, pigmenti, stare knjige so zame nujni. Obožujem minulo, preteklo in s slikarskimi koraki tlačim sedanjost v preteklost, reorganiziram čas, zelo hitro hočem, da povsem novo zašito platno vzbuja občutek starega in izdihanega časa. To me vznemirja.
Naj se bere samovšečno, a o gledalcu ne razmišljam. No. morda edino, da ga želim s svojim delom pridobiti na svojo stran, torej gledalca s svojim delom zapeljujem.
Prevlada zavesti in duha.
Sem sanjač in samotar, kjerkoli, kjer bi lahko bila Maria Antonietta, palača z vrtom v Benetkah… Po vsakem obisku Benetk zmeraj še zelo dolgo v sanjah tavam po njih…. Sicer pa se doma v ateljeju počutim izvrstno.
Zagotovo je veliko avtorjev, ki so s svojim duhom pripomogli k lepšemu svetu. Poznam jih le peščico in nekaj, ki mi trenutno padejo na pamet jih naštejem. Zakaj; ker je v družbi z njihovim delom svet lepši.
Občudujem vse posameznike z velikim duhom, ki so zmogli (zmorejo) preseči svojo človeško majhnost z brezpogojno zvestobo nečemu, kar jih je gnalo (jih žene). To je brezpogojna zvestoba svojemu raziskovalnemu delu. Moji vzorniki so posamezniki, ki jih je slast po odkrivanju novega zaslepila, tako, da niso zmogli videti ničesar drugega. In seveda občudujem vse ki so ne konformistično, kljub vsem nasprotjem vztrajali … veliko jih je, ki so pripomogli, da je naš svet lepši in naša civilizaciji na tej točki.
Menim, da nas telo izdaja. Kar je znotraj, je enako tudi zunaj, kar je spodaj, je enako zgoraj… Ne moremo se skrit, govorimo s telesom, glasom, gubami, brazgotinami več kot z besedami. Moja guba na čelu je zato, ker ne vidim na desno oko in veliko mižim nanj. Guba na čelu je posledica gledanja sveta skozi levo oko. Vznemirja me pogled na eno oko, npr.za vsa leta sem si zapomnila sliko Portrait of Gerolamo (?) Barbarigo, okoli 1510,Titian, ki visi v The National Gallery, London in kartica s to sliko je v mojem ateljeju že 20 let. Prav tako sem pozorna na pogled nazaj, ko obrnemo glavo in gledamo nazaj …
Spomini so v redu, kadar prihajajo sami do nas, kadar ne brskamo nostalgično in patetično po nekem obdobju življenja. Da ta fant (jaz otrok), ki se je gugal na črnem konjička pred več kot 40 leti, da ta fant in konjiček me spremljata že neko obdobje. Res je spomini fantka-punčke in velika žalost so privreli enkrat med tekom, sledile so sanje in razmišljanja o gugalnici. Stari, beli, otroški, gugalni konjiček pa je tako in tako že neko obdobje prisoten v sredini mojega ateljeju. Punčka, fantek, ženska, zlati uhani, kadila, nalakirani nohti …. vse to je skrajno nepomembno, ko so slike, dela končana. Vse to je zgolj nematerialno orodje, kot so materialni pripomočki čopiči, cunje, voda, pigmenti …
»Ni mistike« sem davno tega blasfemično zapisala v slikarski dnevnik …. Že od zmeraj čutim, da mi ustvarjanje odpira vrata v neke druge svetove duha. Mysterium velja za začudenje nad nadnaravnim, iracionalnim. Misteriozno je tisto, kar je in ostane vseskozi in v vsakem primeru nerazumljivo. O čemer ne moremo govoriti, o tem moramo molčati. (Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss schweigen.) je zapisal avstrijski filozof Ludwig Josef Johann Wittgenstein.
Od zmeraj se mi v družbi s slikarstvom dogajajo naključja, sinhronicitete, kurja polt… čarovnije. To je moj bencin, moje gorivo, na to delujem in to me poganja. Vedno znova, ko se mi zgodi čarovnija jo sprejmem, kot bombon iz vesolja.
Prihodnosti se veselim. Lahko se vidim v dobri družbi z izvrstnimi umetniškimi deli. Z menoj bodo umetniška dela, ki bodo vznemirjala in ne dopuščala ravnodušja. Kje? Nekje, kjer bom čisto blizu sama sebi, to je blizu svoji substanci in bodo pogoji idealni za delo, seveda v družbi Milana in mačka. Saj veš Maria Antonietta in njen svet …
Vizualni jezik in verbalni jezik se nikakor in nikoli povsem ne pokrijeta, prekrijeta. Kar je logično, drugače ne bi bilo potrebe po toliko metajezikih …. svet je z vsemi mogočimi jeziki večji, s tem ko svet razkosamo na razne jezike, ga s tem približno definiramo, spoznavamo in se približujemo spoznanju sveta in s tem spoznavanju samega sebe …
Besede imajo zmeraj zamen najprej zven in nato pomen. Besede zmeraj pridejo ko so slike končane. Ko se z vizualnim jezikom približam nečemu, najdem besede, ki se prav tistemu približajo po čisto drugi poti.
|